I'm the last chick standing up against the wall

Jag blir så frustrerad. Det finns så mycket människor i världen som vill väl
och vill sina medmänniskor det allra bästa. Och ger de pengar dom kan avara
till goda ändåmål, då ska folk vara där och stoppa ner sina smutsiga fingrar
i påsen och roffa åt sig pengar som inte var deras från början.
Som att stjäla från Robin Hood.
Som i Sierra Leone, efter inbördeskriget där
så fick landet hur mycket pengar som helst som skulle gå
till återuppbyggnad av landet och hjälpa de fattiga.
Det blev varken någon återuppbyggnad eller hjälp
utan allt försvann i korruption och stoppades ner i fickor
hos folk som inte behövde dom.
Folket har det värre än innan inbördeskriget.
Om lärarna vill ta ut sina löner måste dom åka till ett departement,
vänta i kö i flera timmar och fylla i en miljon papper,
självklart kan dom gå runt det systemet om dom dricksar personalen halva sin lön.
Istället för att göra det här så struntar både lärare och rektorer i att ens försöka
få ut sin lön. Istället tar dom betalt av barnen.
Att rätta en läxa kostar ungefär en dollar, eller en påse mjöl, ett får.
Ju mer barnet betalar desto högre betyg får barnet.
Och det här ska då familjer som inte har någonting alls redan gå med på.
För självklart är utbildning högsta prion.
Och lönerna lärarna skulle ha haft från början?
Ja, dom hamnar i redan överfyllda fickor.

Och jag ryser när jag hör vilka löner folk i västvärlden plockar ut.
Kan man ens göra av med såna pengar?
Och bara en procent av dom pengarna skulle göra stor skillnad i världen
men det känns som om det inte spelar någon roll hur mycket pengar
man ger när mycket i slutändan hamnar i någon annans ficka.
Och det värsta är när jag hör tölpar försvara sådana löner
med att dom faktiskt pluggat och jobbat hårt.
Det skulle vara helt sant och rättvist om alla hade exakt samma
förutsättningar. Om alla började på samma startlinje.
Men så är det inte. Många människor kommer födas fattiga
och dö fattiga.
Och många av dom här dinosaurie-lön-människorna
har faktiskt haft mycket serverat, kontakter via pappa,
pappas kreditkort genom skolan.

Ja, det kanske är bittert och lite trångsynt.
Men just nu äter det här upp mig.
Och det finns självklart undantag till regler
och folk som avsäger sig höga löner eller
ger mycket till mindre lyckligt lottade.
Som tex Bill Gates som gett bort nästan 46 miljarder av sin förmögenhet.
Och jo... Det blir väl bättre.
Och vissa pengar når väl fram.
Jag önskar bara att alla pengar nådde fram
och att det inte fanns människor som skulle
ta Robin Hoods pengar och sedan sova gott på natten.

Sen finns det väl ungefär en miljon orättvisor i världen jag blir galen över.
Och aktuella och inaktuella händelser som svider mina ögon.
Jag tror jag måste läsa lite om goda saker människor gör nu.
För jag blir inte frisk på höra om allt elände.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0