Gilla eller ogilla?

Här om dagen så låg jag och Johan i sängen och pratade
om ditten och datten om allt och inget.
Kommer inte riktigt ihåg hur vi kom in på det.
Eller jo, jag undrade varför Johan höll i tv-dosan och bad om att få den.
Så påpekade Johan just det att det alltid är jag som har tv-dosan.
Hela samtalet ledde in på att jag egentligen bestämmer och styr och ställer över det mesta.
Jag totalnekade så klart.
Men jag har gått och funderat på det där och börjat reagera själv på hur jag funkar.
Jag gillar att bestämma. Och vill gärna bestämma över precis allt.
Men jag har ju tyckt att jag låter Johan bestämma ibland.
Som tex om vi ska se en film och jag säger att Johan får bestämma.
Så bestämmer han att vi tex ska se Rambo.
Då svarar jag "Nej, välj en annan"
Så väljer Johan en annan och får samma svar tills han väljer en film jag vill se och på så
sätt har jag lyckats lura mig själv och Johan att jag låtit han bestämma. Helt omedvetet så klart.
Och samma sak gäller alla andra gånger och tillfällen då Johan ska få bestämma.
Mat, aktiviteter, filmer...
Jag bestämde mig genast för att sluta med det och låta Johan bestämma minst lika mycket.
Och min automatiska tanke blev: "NEJ, JAG VILL BESTÄMMA!"
Det kändes nästan obehagligt hela tanken på att låta nån annan bestämma över mig.
Sedan började jag tänka över vad det kommer från. Stark vilja, envishet och gilla att bestämma?
Det går ganska lätt att spåra tillbaka till min släkt.
Hela min släkt och familj består av starka, bångstyriga kvinnor som inte låter sin karl stå vid rodret!
Så har jag också funderat huruvidare jag vill ändra den här egenskapen.
Och nej, har jag kommit fram till. Jag gillar att vara precis såhär omöjlig.
Det behövs kvinnor i världen med såna egenskaper och jag hoppas
mina barn blir precis likadana.
Tur att Johan är stark nog att stångas med mig ibland.





Igår var en sån där riktigt bra dunderdag!
Spenderade några timmar på gymmet med Malin och skvallrades.
Sen gick jag en sväng på stan för att hitta nåt romantiskt till på söndag men jag gick bet.
På kvällen dansade jag och Johan Lindy hop! Så jäkla roligt, svettigt och svängigt!
Längtar redan till nästa gång! Som bara tusan!
Och sen åkte vi hem och kuttrade och tittade på kärleksfilm! Underbart!

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

Jag läste upp det här för Jocke och han nickade igenkännande..

2010-02-13 @ 09:29:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0